söndag 3 januari 2010

Första baket!

Pain Poilâne- Pain Polka

Lionel Poilâne är en av Frankrikes mest kända bagare idag. Han värnar om det gamla nyttiga brödet och vill ge fransmännen ett bättre bröd än baguetten.

Detta är en försvenskad version av hans bröd. Hemligheten för att få dethär brödet bra ligger i jäsningen och gräddningen.

8 dl vetemjöl
6 dl rågsikt
1msk salt
30 g jäst
6 dl lättmjölk
1 dl filmjölk

1. Blanda de båda mjölsorterna. Lös upp jästen i lite ljummen mjölk, resten av vätskan ska vara kall. Arbeta samman alla ingredienserna till en smidig deg, (minst 15 min för hand eller ca 5-10 min i bakmaskin) men vänta en stund med att tillsätta saltet.
Låt jäsa i 2 timmar.




2.Ta upp degen på bordet och arbeta den väl. Dela degen i 2 bitar och forma dem till runda bollar. Jäs på bakplåtspapper i 45 min.



4. Skåra bröden med en riktigt vass kniv, utan at trycka ihop dem. Grädda på nedersta falsen i ugnen 15 min i 250 grader, sänk värmen till 220 och grädda ytterligare 15 min. Stäng av ugnen och låt bröden stå 10 min i eftervärmen.




4 kommentarer:

  1. Ooh så gott det verkar - jag blev sugen! Ska koka en kopp kaffe, men det får bli fullkornspepparkakor med cheddarost till - för något bröd hinner jag ju inte göra nu.
    Moster

    SvaraRadera
  2. Åh, det såg gott ut! ^^

    SvaraRadera
  3. Tycker du ska skriva ut vad du tyckte om brödet också:) Alltid kul att läsa!

    SvaraRadera
  4. ok, det ska jag ta å göra i forts.

    Dethär brödet blev mkt gott! Det har en bra neutral smak lite syrligt så det passar till det mesta.
    Prova att variera med tex grahamsmjöl i. Eller annat mjöl som ni gillar. Jag är egentligen inte så förtjust i råg själv.

    SvaraRadera