måndag 11 januari 2010

Bak nr. 2!




Bond bröd

Bondbröd ska vara stora och rustika! De kan bakas på bara vete men har ofta tillsats av grövre mjöl tex råg eller graham. Dethär brödet är skållat och innehåller grahamsmjöl och brödkryddor. Själv brukar jag hoppa över brödkryddorna för jag är inte så förtjust i dem men denhär gången hade jag i en matsked iaf och det blev jättegott! Brödet blir saftigt av skållningen och väldigt stort och snyggt!

3 dl grahamsmjöl
1 msk brödkryddor ( anis, fänkål, kummin)
25 g smör
3 dl kokande vatten
1 msk sirap
1 msk salt
3 dl kallt vatten
50 g jäst
10 - 12 dl vetemjöl

1. häll grahamsmjöl, smör och kryddor i en stor bunke och häll det kokande vattnet över. Rör till en tjock smet.

2. Rör ner sirap, salt och vatten och lös jästen i den avsvalnade degen. Tillsätt 8 dl vetemjöl och arbeta degen kraftigt.



3. Tillsätt resten av mjölet och arbeta degen fast och smidig. Låt jäsa ca 30 min, eller längre om det är så kallt inne (och ute) som det är nu;)



4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och forma den till en slät rund bulle. Lägg på plåt och jäs i 20 min (eller mer...) och skåra sedan kanterna runt om. Jag använde en sax, det är lättast och klibbfriast!



5. Grädda brödet i 250 grader i 20 min. Stäng av värmen och låt det stå i eftervärmen i 15 min.






Jag tyckte brödet smakade gott! Men jag tycker att skållningen kunde ha fått stå lite längre, några timmar iaf för att få ut maximalt av att faktiskt skålla mjölet. Jag fattar inte heller varför man just skulle skåra kanten sådär? Det blev snyggt, men svårt att skära upp. Annars var det ett gott och saftigt bröd. Så mitt tips är att skippa att skåra kanten utan göra ett annat mönster ist och låta skållningen kallna av sig själv i rumstemperatur. Kanske kan man ha i lite havregryn också om man vill det, men ta bort lite av grahamsmjölet då, så det inte bara blir en tung klump av det färdiga brödet. Lycka till alla hembagare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar