söndag 31 januari 2010

bakdags igen!

Det var ett tag sen jag bakade nått från boken nu. Det betyder inte att jag inte har bakat annat bröd. Jag hade bara lust att baka något annat. Idag tex.står en deg och väntar som har jäst kallt i ca 18 timmar. Men ett litet bok-bak har jag oxå tagit mig tid till.

Kuvertbröd

Dethär är alltså ett bröd som man äter till en måltid och egentligen inte bara för sig själv. Det är et otroligt enkelt recept som kräver lite tid och jobb. Men blir riktigt bra!

50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
10 - 12 dl vetemjöl

Ägg till pensling och sesam, vallmo eller kumminfrön till garnering.

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i ljummen mjölk och smält smör. Tillsätt salt och största delen av mjölet.

2. arbeta degen smidig och forma sedan till bollar. Lägg på bakplåtspapper och jäs i ca 30 min. Pensla med vispat ägg och strö på frön eller kryddor. Jag valde sesam och vallmofrön.

3. Grädda i 250 grader i ca 10 min.

Jag gjorde det enkelt för mig och rullade inga bullar av degen utan skar bara upp den i bitar och gräddade. Superenkelt och riktigt bra. Det blev goda bröd men ganska intetsägande. Första baket gjorde jag misstaget att läsa fel och ha i en msk salt istället för en tsk. Gör inte det! det vart så äckligt salt! Men lite mer än en tsk tycker jag att man kan ha.




Jag bakade också det skållade bondbrödet en gång till och denhär gången hade jag i mindre graham och ca 2 dl havregryn istället och skippade brödkryddorna. Skållningen fick stå länge och svalna och sen tillsatte jag ljummen degvätska. Jag hade lite mindre salt och klippte inte upp sidona. Resulatet blev mkt bättre tycker jag. Det blir ett väldigt saftigt bröd som håller sig mjukt ganska länge utan att behöva frysas.


1 kommentar:

  1. Hej

    Härligt att se dig att baka, tycker själv att det är en rolig grej. Keep going...

    /Carmelo

    SvaraRadera